Afstudeeropdracht Voedingsdagboek

Afstudeeropdracht Voedingsdagboek

Uitkomsten en tips

Beste Wijkbewoners,

Allereerst willen wij u (nogmaals) bedanken voor uw deelname aan ons onderzoek. We hebben een goed beeld gekregen hoe uw voedings- en bewegingspatroon eruitziet.
De opvallendste uitkomsten worden hieronder benoemd:

 

    • 89% had een te lage vezel-inname.
    • 72% had een te lage energie-inname.
  •    72% had een te lage vitamine D inname en maakte ook geen gebruik van vitamine D-suppletie.
  •    56% had een te lage calcium inname.
  •    39% had een te hoge zout inname.
  •    25% voldeed niet aan de bewegingsrichtlijnen.
       De bewegingsrichtlijnen voor ouderen zijn: minimaal 150 minuten per week matige lichamelijke activiteiten.

    Een aantal tips: 
    Eet dagelijks veel groente, fruit en volkorenproducten. Zo krijgt u voldoende vezels binnen. Dit is voor een goede stoelgang en het verlagen van het risico op hart- en vaatziekten en beroerte.

    1. De energiebehoefte neemt af naarmate de leeftijd hoger wordt. Beperk daarom het gebruik van producten met zogenaamde ‘lege’ calorieën, zoals frisdrank, alcohol en snacks. U krijgt dan veel calorieën binnen, maar u raakt niet vol. Neem meer voeding met een goede voedingsstoffen, zodat u gevoed en vol bent.
    2. Vervang boter en harde margarine door zachte margarine, vloeibaar bak- en braadvet en plantaardige oliën. Dit verlaagd het cholesterol en verlaagt het risico op hart- en vaatziekten.
    1. Beperk de hoeveelheid zout in de voeding, met name om de hoge bloeddruk te voorkomen.
    2. Zorg dat u voldoende drinkt. Drink ongeveer 1,7 liter per dag.
    3. Zorg voor voldoende calcium en vitamine D. Dit houdt de botten sterk en verkleint de risico op botbreuken en vallen.
    4. Eet één keer per week vis, bij voorkeur vette vis. Dit verlaagt het risico op hart- en vaatziekten.
    5. Zorg voor voldoende lichaamsbeweging om de spiermassa te behouden. Als gevolg van ouder worden, ziekte en verminderde lichamelijke activiteit treedt verlies van spiermassa en spierfunctie op. Als ouderen voldoende bewegen, is de kans op vallen en botbreuken kleiner.
    6. Heeft u geen zin in koken en/of alleen te eten? Vraag een vriend of goede buur om samen met u te eten. Omdat samen zijn en samen eten, het leven fijner en rijker maakt.

    Wij hopen dat u iets heeft aan deze tips. En nogmaals bedankt voor u enthousiasme en deelname.

    Groetjes Tessa en Iris.

     

 

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail
Facebookrss